Sunday, December 6, 2009

Pemilik Bersama - Kuih seri Muka


Selalu ada angan2 nak buat kuih seri muka. Tapi bila sampai masa..Emmm..beli jelah..Pemalaskan..Tapi buat sendiri sedap memenuhi citarasa. Sebenarnya tuk seri muka ni aku suka kalau kepala dia tu betul2 guna pati pandan asli (air daun pandan) tambah dgn skit serbuk kulit kayu manis. Uihh..aku boleh bayangkan rasa tu...
Dah lama aku tak buat sendiri kuih ni. Masa kat kg jer aku buat itu pun dengan seliaan mak atau tok. Kalau aku buat sendiri betul2 jadi ker?
Pada siapa-siapa yang nak cuba bleh try resepi kat bawah. Tu anggaran jer. Cubala...Pada kawan2 tu kalau dah buat tu hantarla sepotong dua kat kami.

Bahan-bahan (KUIH SERI MUKA)

Bahan lapisan bawah:-

  • 500gm beras pulut
  • 400ml santan cair
  • 1 st garam
  • 2 sm minyak
  • Bahan lapisan atas:-
  • 120gm tepung gandum
  • 3 sm tepung jagung
  • 140gm gula
  • 3 biji telur
  • 450ml santan pekat
  • 1/2 st garam
  • 300ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan
  • sedikit serbuk kulit kayu manis
Cara-cara
  1. Untuk lapisan bawah:-
  2. Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
  3. Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min. Dan toskan beras pulut.
  4. Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
  5. Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
  6. Keluarkan loyang dari kukusan dan ratakan permukaan pulut tadi. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.
  7. Untuk lapisan atas:-
  8. Pukul gula bersama telur hingga kembang.
  9. Masukkan santan bersama sedikit garam. Diikuti dgn air pandan dan dipukul/dikacau lagi...
  10. Akhir sekali ayakkan tepung gandum & tepung jagung serta secubit serbuk kulit kayu manis ke dlm adunan tadi. Dipukul/dikacau lagi agar tidak berbiji. Tapis adunan sebelum di tuang ke atas pulut.
  11. Kukus dgn api sederhana






This entry was posted in

0 comments: