Thursday, April 22, 2010

Pemilik Bersama - KEMPEN KAMI PRIHATIN (cegah pembuangan bayi)

Kat pejabat aku sekarang sibuk dengan kempen clean & free (bersih dan bebas dari dadah, vandalisme & kecurian). Semoga kempen ini memberi kesan dihati semua staff. Sebut pasal kempen korang ingat dak kalau masa sekolah tajuk pasal kempen cukup popular. Cikgu mesti cakap "hari2 jgn lupa baca surat habaq. tgk apa kempen yg kerajaan tengah lancarkan. tu semua nanti keluaq priksa (korang kena baca ayat aku ni dalam loghat utara tau). Hehehe
Ada satu kempen yg aku rasa semua warga Malaysia patut terlibat ialah KEMPEN KAMI PRIHATIN  KEMPEN KAMI PRIHATINmencegah pembuangan bayi. Boleh kata hari2 ada laporan berita pasal pembuangan bayi. Aku tak faham la pasai apa la depa boleh buat benda tak berperi kemanusiaan nih. Dah ler sebelum buang bayi tu kita dah berdosa sebab berzina, ni nak tambah plak dgn membunuh bayi.
Sedih sangat tengok bayi2 ni dibuang dimerata-rata. Dah tu ada yang melampau siap bakar bayi dalam tong sampah. Kalau tak nak jaga bayi tu boleh bagi pada org yang nak. Di Malaysia ni ada Jabatan Kebajikan dan NGO yang boleh membantu. Mana tau, suatu hari nanti anak yg kita buang tu jd insan yg berjaya & menjadi anak yg soleh atau solehah dia akan mendoakan kita nanti. Anak merupakan antara satu bekalan kita diakhirat nanti.
Kalau tanya pelaku kesalahan tu mesti dia cakap saya belum berkahwin, saya tak bersedia nak berhadapan dengan masyarakat. Kita lebih takut org mengata sampai sanggup jadi pembunuh. So renung2kanla..

Bagi akula kalau tgk bayi atau kanak2 sejuk jer rasa hati. Terhibur dengan keletah diaorg.

MARILAH KITA SAMA-SAMA MENYOKONG KEMPEN KAMI PRIHATIN INI.


Lirik Lagu Harapan Tanpa Suara (Kempen Kami Prihatin)

Di dalam kandungan ibuku tersayang
Amannya kurasakan
Degupan jantungmu, jantungku
Irama penuh syahdu

Kuingin rasai kehangatan pelukan
Belaian kasih sayang
Kujaga kau di hari tuamu
Andai panjang usiaku

Korus
Namun hanya harapan tanpa suara
Di dunia cuma seketika
Jasad kaku dibaluti kertas usang
Terbiar bagai sampah terbuang

Dimanakah ibu, dimanakah ayah
Bonekakah atau manusia
Anak tidak berdosa menjadi mangsa
Oleh hawa nafsu yang serakah

Ciptaan S.Atan dan lirik oleh Habsah Hassan

7 comments:

Cik Z@i Pen@nG said...

yeah...marilah sesama...

Nurul Harun said...

hmmm...

Fieza Story said...

betul2..sibuk sgt 5 s kan..meh kiter buat kempen nie lak hahah

azman said...

kempen cegah aktiviti2 menghasilkan bayi tu bila nk buat? kan lebih molek jika masalah dicegah dari peringkat umbinya?

sugar2 kapas strawberry said...

apela nk jd ngn budak2 skang nih..xmo ank tu jgn la buat ank kn?

eLL said...
This comment has been removed by the author.
eLL said...

Pemilik Bersama:
cik zai penang/nurulharun/fieza - semoga kempen ini berjaya.

azman/sugar2kapasstrawberry - kesedaran tentang hal ni perlu bermula dari rumah dan dari diri individu itu sendiri. kita sebagai ibu bapa skrg berhadapan dgn cabaran besar dlm mendidik anak2. dunia semakin moden & mencabar. anak2 dr kecik dah terdedah dgn info & persekitaran yg advance. takut bila fikirkan pasal hal ni. jgn fikir kena didik anak perempuan jer supaya menjaga diri. kalau anak lelaki pun kita kena didik supaya menjaga kehormatan diri sendiri dan kehormatan diri org lain. mencabarnyer zaman skrg nih...