Tuesday, October 9, 2012

Kuih Lapis




Entah macam mana tetiba datang pulak mood rajin melapis nih..
Ni gara-gara ternampak atie-anizam melapis kuih lapis pandan lah ni..Terus jadi terliur.
Untuk resepi kuih lapis ni aku juga resepi dari blog periuktanah. 
Azim memang suka kuih lapis coklat nih. Tapi kalau aku pulak lebih suka yang tradisional tu yang kaler merah dan putih tu. 
Sambil makan kuih lapis bertemankan teh O panas, sungguh melayan perasaan di petang hari. 



Resepi yang aku letak kat sini untuk kuih lapis merah putih tapi aku menderhaka sikit sebab tukarkan pewarna merah tu dengan coklat emulco. Terima kasih Kak Ani (periuktanah). Saya pinjam resepi yer. 

Bahan-bahan
1 cawan tepung beras
2 cawan santan sederhana pekat (caranya-campurkan 1 cawan santan pekat dengan 1 cawan air)
2 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
1/2 cawan gula pasir- boleh kurangkan 1 sudu besar jika ingin kurang manis
1/4 sud teh garam
sedikit pewarna merah dan perisa ros

Cara membuatnya:

1. Panaskan pengukus dan sediakan loyang berukuran 7 inci. Masukkan santan ke dalam periuk. Panaskan sebentar biar jadi suam-suam kuku. Tutup api.

2. Masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Masukkan santan. Gaul rata hingga tidak berbintil.

3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. (adunan ini menghasilkan lebih kurang 600ml bater) bahagi kepada 300 ml +/- setiap satu. Warnakan satu bahagian dengan warna merah dan letakkan perisa ros.

4. Masukkan loyang ke dalam kukusan. Tuang 100 ml adunan tanpa warna ke dalam loyang. Kukus selama 5 minit dengan api kuat. setelah lapisan pertama masak, tuang 100ml adunan merah. Kukus lagi. Ulang proses hingga habis 6 lapisan dengan diakhiri dengan lapisan merah.  tambah sedikit lagi pewarna merah untuk lapisan akhir agar warnanya lebih menyerlah.

5. Setelah siap, sejukkan kuih lapis sebelum dipotong. 






6 comments:

لين Si Pipi Merah said...

macam menarik ;)

pinjam resepi ye

s h a said...

Hye ell,
Menarik jugak idea tuka dengan coklat. Rase coklat. Terima kasih share :)

syiela said...

ko buat sendiri ke dik.. menarik!

Mummy Chubby said...

Last sunday,mummy baru je wat kek coklat kukus lapis ngan cream cheese.opismate ckp rasa cam secret recipe..heheheee

Dhia Dirham said...

macam sedappp!

caliph shuriken said...

tiba2 rasa lapar, hukk...