Friday, February 25, 2011

Pemilik Bersama: 10 perkara yang kita harus tahu tentang suhu badan anak

Semenjak menjadi ibu ni aku rajin membaca artikel atau jurnal kesihatan. Yeke? Ehh..dulu pun aku rajin juga dulu aku baca sebab tuntutan sebagai seorang pelajar dan tuntutan sebagai seorang pekerja. Sebenarnya seronok kalau kita baca artikel atau jurnal ni.

So ada perkara yg aku nak share dengan kawan2 semua, aku cuma letak rumusan dari pemahaman pembacaan aku:

10 perkara yang perlu kita tahu pasal suhu badan anak kita (nak lebih detail sila ke kompasiana.com)







1- Suhu normal ada dlm pelbagai variasi
Kita boleh check suhu badan anak sehingga kita tahu berapa julat suhu badan anak
kita setiap hari dalam keadaan normal.
Panduan: 36 - 37 di anggap normal, suhu badan 37.6 di anggap demam (aritu masa
azim masuk wad, ini juga yg pead dan misi bagitau kat aku).

2- Pilihla termometer (penyukat suhu yang baik) - ini sentiasa aku bawa emana sahaja
(over tak?). Sila guna ikut kesesuaian dengan umur anak.
Jenis - pita ditampal kedahi, termometer digital yang ada alarm berbunyi atau
infrared yang digunakan di telinga. Ada juga termometer merkuri berbebuli merkuri (korang ingat tak dulu masa kita kecik2 dulu bila ke klinik termometor ni doktor guna untuk check suhu.

3- Ukur suhu secara teratur

4- Bila perlu membaca anak ke klinik?
Selepas demam melebihi 24 jam, perlu bawa anak jumpa doktor
Kalau suhu badan mencecah 40 darjah celcius perlu segera bawa jumpa doktor
Kesukaran bernafas
Kejang
Muntah-muntah
Bintik-bintik merah pada kulit yang ditekan tidak hilang
Cirit-birit dan mata cengkung

5- Tempat pengukuran suhu
Di dahi
Bawah ketiak (bacaan yang lebih tepat - accurate)
Dibawah lidah
Ditelinga

6- Bagaimana untuk menurunkan suhu badan anak
Pakai baju yang longar dan nipis. Seeloknya kain kapas
Berikan ubat paracetamol mengikut dos yang bersesuain dengan umur dan berat anak
Lap badan anak dengan tuala lembab. (Masa di hospital pead ajar aku cara untuk
turunkan suhu anak dengan meletakkan tuala lembab di bawah ketiak dan celah
kangkang anak. Basahkan tangan dan usap kepala anak bg rambut basah dan letakkan
tuala lembab di dahi)

7- Pegang perutnya untuk mengetahui suhu badan
Bayi belum dapat mengawal suhu badan nya dengan baik. Jadi ibu bapa perlu
mengawasi suhu bayi anda.
Untuk bayi cara terbaik untuk mengetahui suhu badannya dengan merasa di perut dan
belakang tengkuk.

8- Periksa suhu bilik
Jangan terlalu sejuk atau panas.

9- Jangan memakai selimut yang berlebihan.

10- Bayi pun tahu rasa sejuk
Suhu dibawah 34 darjah celcius ada hiportermia.

4 comments:

rafina mimi abdullah said...

dah lama akak tak ada bayi ni..dah lupa semuanya..entry ell ni sedikit sebanyak mengembalikan ingatan bagaimana cara nak jaga baby..nice info ell.. :)

yudha satanicore said...
This comment has been removed by the author.
yudha satanicore said...

nice info sobat mampir-mampir juga ya di www.yudha.us

eLL said...

mrs.sabri: :) tq.
yudha: tq for visiting