Thursday, January 21, 2010

Pemilik bersama - Anak Ibu Suka Mandi

Azim tak ada masalah untuk mandi. Sejak dalam pantang Azim di ajar mandi 2 kali sehari. Aku mula mandikan Azim sendiri masa umur dia 1 bulan. Sebelum ni dengan bantuan mak atau mak cik liza (mak best friend). Terima kasih banyak-banyak untuk makcik liza yang setiap pagi tolong mandikan Azim bila mak pegi kerja.

Bila aku nak mula bekerja. Aku awalkan sikit waktu mandi Azim. Waktu tu pun aku fikir sesuai dengan waktu Azim nak tido. Dalam pukul 8 pagi aku dah mandikan Azim. Selepas tu awalkan sikit kepada pukul 7.30 pagi. Sekarang Azim mandi dalam pukul 7 pagi. Setiap pagi aku & Mr. Hubby yang mandikan Azim bersama-sama. Lepas siap-siap kan dia comel-comel baru hantar gi rumah pengasuh. Bukan pengasuh tak nak bagi mandi tp ini yang aku dan Mr. Hubby dah setuju bersama. Azim anak kita jadi sebolehnya setiap perkara penting dalam hidup dia mesti bermula dari kita di rumah. Tapi petang pengasuh minta kebenaran nak mandikan Azim. Lagipun Azim dah biasa antara pukul 4.30 petang hingga 5.30 petang. Masa tu tengah tido pun dia mesti akan terbangun sendiri. Pastu merengek-rengek. Bila mandikan dia, dah tukar pakaian. Pakai bedak, muka Azim sentiasa berbedak (ini tok yang ajar, tok kata tak pakai bedak tak comey, nampak comot). Dah siap bagi minum susu Azim akan tido balik. Tapi dia pun dah pandai pukul 6.30 petang bangun balik sebab time ni ayah dia nak datang ambik.

mandi manda

dalam besen

Sekarang nampak jer tempat mandi, Azim dah jadi girang. Aku basuhkan dulu kaki dia sebelum masukkan dia dalam tempat mandi. Azim sekarang dah pandai main tepuk-tepuk air. Sambil mandikan Azim, aku akan bacakan doa untuk dia, sambil aku cuci muka dia. Ya Allah Ya Tuhanku, berikanlah kesihatan yang terbaik untuk anak ku, kurniakanla diaa umur yang panjang dan terhindar dari sebarang bencana.

Sambil basahkan kepala Azim aku bacakan doa, Ya Allah Ya Tuhanku jadikanlah Muhammad Aly Azim anak yang beramal soleh, berakhlak mulia, patuh kepada orang tua dan bijaksana. Jadikanla anakku ini insan yang berjaya dan seindah namanya.

Bila malam pun sebelum tido kami bacakan doa yang sama untuk Azim.

Semua ibu bapa mengharapkan kejayaan dan kesempurnaan untuk setiap anak mereka. Macam tu la juga kami.


1 comments:

onniey84 said...

alololo kiutnya baby